UA-76529799-3

Influencers en Bloggers zijn nep toch?

Do it for the gram of ze doen toch alles voor Instagram. Iets wat ik maar al te vaak langs zie komen. Maar is een Instagram post nog wel eerlijk? Heeft bloggen nog wel nut? Of wordt er toch klakkeloos producten door ons stront heen geworpen?

Ik beschouw mezelf als nieuweling als het gaat om social media. Waarom?, omdat ik iets meer dan een jaar echt actief ben op Instagram. En daarnaast hou ik deze blog bij en plaatst ik af en toe een Youtube video. Content maken vind ik echt ontzettend leuk om te doen. Het is echt mijn uitlaatklep en ik kan echt uren mee bezig zijn. Van het plannen en bedenken van een nieuwe idee, tot het in werkelijkheid brengen. Als Content Creator werk ik voornamelijk alleen. Soms helpt mijn man ook een handje mee en is die bijvoorbeeld mijn fotograaf voor een paar uurtjes.

Steeds vaker krijg ik het gevoel, dat mensen denken dat het allemaal nep is. Of dat blogger of influencers het alleen doen voor het geld of voor de gratis producten. Ik kan begrijpen waar dit vandaan kom. En ik kom zo direct hierop terug.

Influencer

Maar even over het woord “influencers”. Mag ik even uiten dat ik deze woord echt ben gaan haten! (Jammer dat het woord in mijn email zit en het niet handig is om nog van email te veranderen.) De betekenis ervan is iemand beïnvloeden om iets te doen, wat jij wilt. Als je het zo bekijkt krijg ik al gelijk buikkrampen en een akelig gevoel. Stel je eens voor dat iemand met slechte gedachten zoveel invloed heeft op anderen dat ze zijn voetsporen volgen. Neem Hilter bijvoorbeeld. Een klein miezerig mannetje met een eigenzinnige idee en plan die verantwoordelijk is voor tientallen miljoenen doden. Bizar! Wat een Influence! Begrijp je nou waarom ik dit woord niet uit kan staan. Ik wil niemand beïnvloeden iets te doen wat ze niet willen. Als ik iets fijn vind om te doen of om te gebruiken wil ik dat met anderen delen. Misschien heeft iemand er ook iets aan. Maar terug naar mijn verhaal.

Pr pakket

Natuurlijk vind ik het leuk als ik een pr pakketje mag ontvangen. Wie zou dat niet willen. Daarnaast is het voor mij als blogger ook super handig. Ik kan zo meer reviews van producten doen en meer dingen uitproberen.

Maar het is zeker niet zo, dat ik alleen maar gratis goodies krijgt. De meerderheid van producten of kleding die jullie voorbij zien komen heb ik zelfs aangeschaft. En geloof me een blog bijhouden is zeker niet goedkoop Vaak is het zo dat bloggers maanden en zelfs jaren producten reviewen voordat ze ook maar 1 pr pakket ontvangen of ook helemaal niet. (En dat is vaak niet omdat ze geen kwalitatief goede content maken. Maar meer omdat merken/bedrijven focussen op het aantal volgers en likes.) Is het dan echt zo erg als bloggers af en toe iets gratis krijgen?

Stel je voor ik ontvang een pr pakket voor een nieuwe mascara. Als ik er enthousiast over bent geworden, komt het zeker in één van mijn social media kanalen terecht. Omdat ik transparant wilt zijn, zet ik er ook altijd bij wanneer ik iets hebt ontvangen (gifted). Zoals hier. Voordat ik het gaat testen , maak ik er eerst een paar mooie en duidelijke foto’s van. En daarna gaat het echte werk beginnen. Namelijk het uittesten. Het is per product verschillend hoelang de test periode zal zijn. Tenslotte schrijf ik mijn ervaring in een artikel of maak ik er een Youtube video erover.

Investeren

Omdat bloggen/content maken echt mijn hobby en passie is, vind ik het niet erg om geld en tijd in te investeren. Als er een nieuwe foundation op de markt is, wil ik die uitproberen en zo mijn ervaring met mijn lezers/volgers delen. Hoe fijn is het om een review van dat item te kunnen googelen voordat je het ook echt koopt? Als er slechte reviews ervan zijn, dan is de kans heel groot dat je het niet koopt en zo je geld bespaart. En dat is alleen mogelijk omdat er bloggers en content creators zijn die hun tijd en vooral hun geld investeren om producten te reviewen. Maar het kan ook anders. Als er geen reviews zijn, hoeveel geld zouden we over het bank hebben gesmeten aan doelloze producten?

Samenwerkingen

Het kan voorkomen dat een merk met bloggers/content creators wilt samenwerken. Je wordt dan betaalt voor een blogpost, Instagram foto/stories of Youtube video.

Ik spreek nu even voor mezelf. Zoals ik hierboven al een beetje heb aangegeven wat er allemaal achter de scherm gebeurt voordat mijn content online komt.

Apparatuur en Software

En dan heb ik nog niet eens gehad over het bewerken van foto’s, editen van video’s en het schrijven van een artikel. Dit doe ik allemaal in verschillende programma’s waar ik voor moet betalen elke maand. Of het benodigdheden wat je nodig hebt, zoals een goede camera of telefoon, microfoon, studio verlichting, laptop/computer en bijbehoren. Extra accessoires voor het opleuken van dat prachtige foto’s. Oh ik vergeet nog een paar dingen, zoals software voor mijn website, software voor mijn boekhouding. Een Fotograaf, gelukkig maak ik mijn eigen foto’s en heb ik een lieve man (die ondanks mijn gezeur en geklaag over zijn fotografie kunsten) mij altijd wilt helpen. Maar niet iedereen heeft deze luxe.

Eigenschappen

Daarnaast zijn er ook bepaalde eigenschappen die ik constant moet blijven trainen en ontwikkelen. Doorzettingsvermogen, netwerken ( want niet elke samenwerking komt uit de lucht vallen, hustle is the key). Creativiteit, commerciële instelling (want er zal altijd wel een gelegenheid zijn dat iemand gebruik van je wilt maken) en een olifantenhuid! Want vaak anoniem krijgen sommigen superpowers, en die willen je al te graag even de grond in boren of je de les lezen.

Ok nu even terug naar het samenwerken met merken/bedrijven. Na dit alles te hebben benoemd, is het zo gek nog niet dat bloggers/content creator betaald krijgen voor een samenwerking. (En dan zijn er nog genoeg die denken dat dit geen echte baan is.) Enige verschil is dat ik nu betaald wordt, voor iets wat ik ook gratis al doe! Het is mijn blog, mijn socialmedia kanalen dus alleen mijn eerlijke mening komt erop te staan. Gegarandeerd dat ik alleen producten aanprijs die ik ook echt de moeite waard vind. En ook hier weer zet ik erbij of het een samenwerking is (*AD*). Hier kan je een voorbeeld zien.

Nieuwe marketing

Mensen dit is nu eenmaal het nieuwe manier van marketing. Wat vroeger gebruik werd gemaakt van billboards, tv, tijdschriften etc. is nu bloggers en content creators.

Als merken/bedrijven ook niet alleen keken naar likes en volgers, dan zouden sommigen er ook niet zo snel misbruik van maken. Door bijvoorbeeld iets aan te prijzen wat ze zelf niet gebruiken.

Keeping it real

Jullie hebben volgens mij elke versie van Suyen gezien. Vooral op Instagram Stories en Vlogs. Met make-up, zonder make-up, afro, pruik, zwerver stijl maar ook zeker glammed up! What you see is what you get. En het mooiste is jullie hebben mij geaccepteerd zoals ik ben. Dat is toch iets om trots op te zijn. Nee deze vriendschap zou ik niet willen verpesten met leugens voor een paar doekoe’s!

-x- Suyen

Volg:
Share:

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.